Kancelář vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva při Ministerstvu spravedlnosti předložila Výboru ministrů Rady Evropy Akční plán podpory účasti romských a sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání. Dokument vznikl v rámci výkonu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice (č. 57325/00), v němž Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 konstatoval porušení práva romských žáků na rovný přístup ke vzdělání.
Předškolní vzdělávání představuje jeden z nejvýznamnějších faktorů ovlivňujících vzdělávací dráhu dítěte. Včasný nástup do mateřské školy podporuje rozvoj kognitivních i sociálních dovedností, připravenost na školní docházku a pomáhá předcházet vzdělávacímu neúspěchu i segregaci. Výzkumy zároveň potvrzují, že investice do včasné péče a vzdělávání se vyplácí — podle modelu PAQ Research se českému státu za každou investovanou korunu vrátí tři až čtyři koruny, pokud dítě dochází do předškolního vzdělávání alespoň po dobu dvou let, díky lepším vzdělávacím a pracovním výsledkům a snížení budoucích sociálních výdajů
Navzdory těmto přínosům zůstává účast romských dětí na předškolním vzdělávání dlouhodobě nižší než u celkové populace, zejména v nižších nepovinných ročnících mateřských škol. Tento stav má závažné dopady jak na samotné děti, tak pro soudržnost společnosti, a současně znamená nesoulad s mezinárodními závazky České republiky v oblasti rovného přístupu ke vzdělání.
Akční plán reaguje na rozhodnutí Výboru ministrů Rady Evropy z března 2024, který vyzval Českou republiku k předložení konkrétního plánu opatření ke zvýšení účasti romských dětí na předškolním vzdělávání. Dokument tak představuje nový pilíř výkonu rozsudku D. H. a ostatní, který dosud tuto klíčovou oblast postrádal.
Přípravu Akčního plánu koordinovala Kancelář vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví. Návrh byl konzultován s odbornou veřejností, zástupci neziskových organizací, akademických institucí i romské komunity. V červnu 2024 uspořádala Kancelář vládního zmocněnce kulatý stůl, který identifikoval hlavní bariéry bránící romským a sociálně znevýhodněným dětem v časném nástupu a pravidelné docházce do mateřských škol.
Plán obsahuje soubor opatření zaměřených na odstranění bariér bránících účasti dětí na předškolním vzdělávání – od zlepšení informovanosti rodičů a zjednodušení zápisu, přes snížení finanční zátěže a posílení kapacit mateřských škol, až po prevenci segregace a podporu rovnoměrného rozdělení dětí mezi mateřské školy. Plán se zároveň věnuje podpoře pozic propojujících mateřské školy a terénní práci s rodinami, jejichž role bude dále rozvíjena v návaznosti na závěry odborné debaty.
Akční plán je v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ i Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030. Implementace opatření proběhne v letech 2026–2027 pod koordinací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s dalšími resorty a partnery.
Plné znění Akčního plánu podpory účasti romských a sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání je dostupné zde.
Kancelář vládního zmocněnce
Praha, 9. prosince 2025